torsdag, mars 05, 2009

Rapport från en supé

Vendel at Sturehof.

Thats right. Man förväntar sig en del. Jag får erkänna att det infriades till ca 97 %. Således mycket bra. Nock snackat.

1. Först serverades en liten aptitretare på någon sorts suggeskånk med lite senap. Omdöme: Lite lagom gott. Bild saknas. 5,5 av 10



2. Salt & Bränd Lök
Gräddfil × Råräka × Vattenkrasse × Stenbitsrom

Omdöme: Intressant och gott. 6,5 av 10



3. Kyckling ”Vintertryffel”
Naturlig Anklever × Selleri × Dillsmör × Lavendel

Omdöme: Mycket bra, utmärkt anklever. 9 av 10



4. Odlad Torsk ”Consommé”
Vild Champinjon × Rökt Potatisskinn × Grönt Äpple× Pepparrot

Omdöme: Mycket gott, bra harmoni mellan den lätta syran från äpplet och den sötaktiga consommén. Det rökta potatisskinnet presenterades separat åtföljt av en rökdimma som man förnöjt insöp vid bordet. 8,5 av 10


5. Här har jag för mig det kom in en liten päronklubba.

Omdöme: En konformad isglass med smak av päron, kanel och ingefära. Doppad i grovkornigt brunt socker. Läskande. 7 av 10



6. Nötstekt Hare
Blomkål × Tahitivanilj × Persilja × Oxmärg

Omdöme: Mmm intressant med nötigheten och den lätt stekta haren. Bittert blomkålsskum med sötman från vaniljen. 8 av 10


7. Getostyoghurt
Kryddkrasse × Honungskaramell × Maltbröd

Jag skäms, här saknas också bild.

Omdöme:Ostmöget var mycket gott liksom honungskaramellen, som var uppvispat till ett lustigt smältande skum och maltbrödet. Krassetillbehöret föll mig inte alls i smaken och drar ner betyget en aning. 7,5 av 10


8. Bananglass på granatäpplecurd.

Omdöme: Banan i mat överhuvudtaget kan vara svårt att lyckas med. Det här var dock gott som attans. 7,5 av 10



9. Ekologisk Choklad 71% 65°c
Jordnötter × Pocherad Banan × Passionsfrukt

Omdöme: Morsan tyckte de kunde slängt bananen i slaskhinken. Själv tyckte jag hela anrättningen var mycket god. Den presenterades med ett "extremkallt" strössel (rykandes) av passionsfrukt och jordnötter. Passionsfruktspagetti på gaffeln. 8 av 10


10. Kaffe med diverse (5 sorter) praliner och annat smågott.

Omdöme:Gott kaffe och vissa av smågotterna var goda, andra inte särskilt speciella. Svårt att betygsätta så jag skiter i det.


Till detta dracks halv vinmeny dvs 2 pers delade på en hel. Efter att ha provat detta koncept kan jag inte föreställa mig hur det skulle ha sett ut med en hel vinmeny i varje person. Halv var enligt mig alldeles perfekt. Vinerna i sig var för övrigt mycket goda med en riesling från Alsace från 2007 som absoluta höjdpunkt. Ett sant nöje.


Totalbetyg: 8,5 av 10
Trevligt presenterat. Överlag hyfsat kunnig personal, vissa mer än andra. Perfekta avvägningar i kryddning och smaksättning. Enda minuset som jag ser det är att det betonas och poängteras på flera ställen att saker är ekologiska och sån skit. Vem fan bryr sig? Inte jag!

1 kommentar:

SiS sa...

Tack för att jag fick ta del av denna meny!
Lät spännande och gott, men eeh, potatisskinn???