fredag, oktober 09, 2009

Äntligen

Som man brukar säga när nobelpriset i litteratur delas ut. Återigen har man ju såklart ingen aning om ven fan det är som får det. Mina Grisham-kunskaper är dock gedigna. Böcker för mig är underhållning eller som under studietiden ett nödvändigt ont för att få tag i fakta. Rumänskfödda tyskors syn på feminismen genom 1900-talet är för mig ingetdera. 10 millar var det tydligen värt ändå. För att travestera Dressman så: Grattis Helle!

Äntligen fredag är det också och slut på ännu en vecka. District 9 har setts. Den var helt ok kanske tom bra. Ganska intressant men givetvis har den ju ett buuuuudskap som iofs inte smälls upp i ansiktet men som ligger där och lurar lik förbannat. Kanske är det så att man som filmskapare måste kompromissa för att få något filmbolag att köpa ens alster. Troligtvis va.

Dole och Fredrik Gertten så. Jag har inte sett filmen. Tydligen sprutar Dole ner sina bananodlingar inklusive sydamerikanska arbetare, med ett sedan länge i USA otillåtet insektsbekämpningsmedel (dagens längsta ord, slå det om ni kan). Givetvis är det här ämnet förbjudet pga sina cancerogena effekter. Det är synd om David och Goliat har hämnats med att stämma journalisten/dokumentärfilmaren för att denne avslöjat felaktiga förhållanden. Spännande.

1 kommentar:

SiS sa...

Nobelpriset i litteratur - klubben för inbördes beundran!

Fyndade "Good Bye Lenin" (som jag letat efter i åratal) på Tiger för 30 kr. Dock är den utgiven på danska men det ska jag väl klara... Hoppas mycket på den filmen, när jag nu ska hinna se den förstås...

Kram